keskiviikko 3. kesäkuuta 2015

Mestarit ja oppipojat – opiskelijat ja vertaisoppiminen

Case: SyysX-tapahtuman monikameralivescreenaus

SyysX on Kajaanissa järjestettävä nuorisotapahtuma, jonka teknisessä toteutuksessa Ammattiopisto Outokummun radio- ja televisiotyön opiskelijat ovat olleen osallisena jo usean vuoden ajan yhdessä saman oppilaitoksen teatteri- ja esitystekniikan opiskelijoiden kanssa. Teatteri- ja esitystekniikan opiskelijoiden hoitaessa tapahtuman valot ja äänentoiston, radio- ja televisiotyön opiskelijat toteuttavat reaaliaikaisen livelavascreenauksen monikameratekniikalla.

Tuotannossa korostuu työelämälähtöisyys ja se tarjoaa hyvän tilaisuuden osastojen väliseen yhteistyöhän. Koska tapahtuma on toteutettu jo useampana vuonna, se on tarjonnut mahdollisuuden pitkäjänteiseen suunnitteluun ja kehittämiseen. Tämä ei rajoitu pelkästään tapahtuman toteuttamiseen vaan kehitystä on tehty siinä, miten työelämälähtöistä tuotantoa voidaan toteuttaa opiskelijoiden kanssa ja millaisia pedagogisia ratkaisuja voidaan hyödyntää.

Monikameratiimin tuotantoryhmä on kasattu jo usean vuoden ajan luokkarajojen yli. Vanhemmat opiskelijat toimivat tiimien vastuuhenkilöinä (tuotantopäällikkö, ohjaaja, kuvaaja jne.) ja nuoremmat ovat suorittavissa työtehtävissä vastuuhenkilöiden alaisuudessa (miksaaja, kameramiehet, assistentit jne.) Tavoitteena on, että edellisenä vuonna tuotannossa mukana olleet assistentit ovat seuraavana vuonna vastuussa. Ensimmäisenä vuonna he saavat mielikuvan tuotannosta ja seuraavana vuonna he pystyvät kehittämään toimintaa eteenpäin edellisvuodesta.

Vuoden 2014 tuotantopäälikkönä toimi kolmannen vuoden opiskelija, joka oli vuonna 2013 tapahtumassa käyttömestarin assistenttina. Ensimmäisessä tuotantopalaverissa hän ilmoitti koko tuotantoryhmälle, että viime vuoden tuotantopäällikkö hoiti työnsä hienosti, mutta hänen tavoitteensa on tehdä työ vielä paremmin. Tämä mielestäni summaa hyvin sitä, miten vertaisoppiminen toimii käytännössä. Tuotantopäällikön alaisuudessa toimivat tiimien johtajat (HOD), joissa oli yksi toisen vuoden opiskelija ja kolmannen vuoden opiskelijoita. Heidän alaisuudessaan oli ykkösiä ja kolmosia. Vuonna 2015 nämä opiskelijat ovat vastuussa ja pääsevät johtamaan luokkatovereitaan. Luokkarajojen rikkominen tuo kaikki opiskelijat samalle viivalle ja hierarkia määrittyy työtehtävien ja kokemuksen perusteella. Komentoketju on kuten oikeassa työelämässä.

Tuotantoon eivät osallistu kaikki RTV:n opiskelijat. Projekti on niin vaativa, että opiskelijalla pitää olla motivaatiota työskentelyyn. Kaikki halukkaat ovat kuitenkin aina päässeet mukaan ainakin kerran. Parhaimmista tulee ”mestareita” ja he ovat mukana opettamassa seuraavana vuonna.

Tämä työskentelytapa on osoittautunut kannattavaksi sekä opiskelijoiden että opettajan kannalta. Opettajan roolista on tullut ohjaava ja opiskelijat ovat ottaneet vastuulleen tiedon siirtämisen eteenpäin muille opiskelijoille. Monet kehitysideat ovat lähtöisin opiskelijoilta. Vuonna 2014 täysin uutena tuli Facebook tuotannohallinnassa sekä raportointin toteutus videoblogina.

Vblogi löytyy osoitteesta:
https://www.youtube.com/watch?v=a33GZilcvZs&feature=youtu.be

Lue lisää radio- ja tv-tuotannon koulutuksesta.
 

Pilvi Dufva
Tuntiopettaja
Radio- ja tv-tuotanto
Ammattiopisto Outokumpu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti