Olemme
Ammattiopisto Outokummussa (AmoO) siirtäneet osan kone- ja metallialan
äidinkielen opetuksesta luokasta työsaliin. Äidinkielen toisella
kurssilla, ammatillisissa tekstitaidoissa aiheina on mm. työsuunnitelman
ja raportin kirjoittaminen. Juuri nämä osiot on mielestäni luonteva
tehdä rinnakkain ammatillisten opintojen kanssa, jolloin konkreettinen
työskentely ja kirjoittaminen limittyvät luontevasti.
AmoO:ssa
elämme viisijaksojärjestelmässä, jossa ammatilliset ja at-opinnot ovat
omilla jaksoillaan. Olen kuitenkin saanut sovittua kone- ja metallialan
opettajan kanssa, että puolet äidinkielen toisesta kurssista (14 t)
menee ammatillisella jaksolla. Olemme sopineet, että menen
keskiviikkoaamuisin metallitalolle heti aamusta kahdeksi tunniksi.
Työsali ja atk-luokka sijaitsevat lähekkäin, ja aloitamme opiskelijoiden
kanssa aamun työrupeaman atk-luokassa. Aamun aluksi katsomme, missä
kohti kukin opiskelija on menossa ammatillisissa opinnoissaan ja mitä
töitään hän on ennättänyt dokumentoida äidinkielen tunneilla. Opiskelija
valitsee itse, mistä työstä hän tekee kirjallisen työsuunnitelman ja
raportin. Molempiin hänellä on ohjeet Moodlessa.
Koska
työsali ja atk-luokka ovat lähekkäin, opiskelijan sukkuloiminen tilasta
toiseen on helppoa. Jos hänellä on esim. työsuunnitelma tehty mutta työ
vielä kesken, hän voi mennä myös äidinkielen tunneilla työsaliin, jossa
ammatillinen opettaja on ohjaamassa häntä. Minä ohjaan samaan aikaan
atk-luokassa niitä, jotka ovat kirjoittamassa joko työsuunnitelmaa tai
raporttia. Myös itse olen silloin tällöin äidinkielen tunneilla
opiskelijoiden kanssa työsalissa; tuolloin kierrän koneen luota toiselle
ja opiskelijat kertovat minulle, mitä he parhaillaan tekevät. Samalla
opettelen tunnistamaan sorveja, jyrsimiä ja levyleikkureita.
Olemme
kone- ja metallialan opettajien kanssa kehitelleet raporttiin pohjan,
jota opiskelijat käyttävät myöhemmin myös opinnäytteensä raportointiin.
Molempiin raportteihin opiskelija kirjoittaa oman työskentelynsä
kuvauksen ja liittää kuvia valmiista työstä.
Toisen
osan ammatillisten tekstitaitojen kurssista pidämme at-jaksolla
äidinkielen luokassa. Tällöin keskitymme erilaisiin kone- ja metallialan
sanastoharjoituksiin, jotka eivät välttämättä vaadi rinnalleen
työsalissa työskentelyä.
Näin
olemme toimineet nyt kolmen vuoden ajan, ja ainakin vielä keväällä 2015
työtapatyöskentely jatkuu – katsotaan, muuttavatko uudet tutkinnon
perusteet käytäntöä. Olen keskustellut opiskelijoiden kanssa
ammatillisten ja at-opintojen yhdistämisestä, ja työtapamme on saanut
lähes poikkeuksetta hyväksynnän myös heiltä. Näiden vuosien aikana vain
yksi opiskelija on ollut sitä mieltä, ettei ammatillisia ja at-opintoja
kannattaisi ”sotkea” keskenään. Ammatilliselta opettajalta olemme
opiskelijoiden kanssa saaneet paljon apua kirjoittamisessa, erityisesti
alan terminologiassa. Käytettävissämme on silloin tällöin myös ohjaaja,
joka on auttanut opiskelijoita erityisesti valokuvien ottamisessa ja
niiden siirtämisessä raporttiin.
Jaana Timonen
Äidinkielen lehtori
Ammattiopisto Outokumpu
Ammattiopisto Outokumpu
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti